Người ta trói buộc với vợ con, nhà cửa còn hơn cả sự giam cầm nơi lao ngục. Lao ngục còn có hạn kỳ được thả ra, vợ con chẳng thể có lấy một chốc lát xa lìa.Kinh Bốn mươi hai chương
Kỳ tích sẽ xuất hiện khi chúng ta cố gắng trong mọi hoàn cảnh.Sưu tầm
Mục đích chính của chúng ta trong cuộc đời này là giúp đỡ người khác. Và nếu bạn không thể giúp đỡ người khác thì ít nhất cũng đừng làm họ tổn thương. (Our prime purpose in this life is to help others. And if you can't help them, at least don't hurt them.)Đức Đạt-lai Lạt-ma XIV
Điều quan trọng không phải là bạn nhìn vào những gì, mà là bạn thấy được những gì. (It's not what you look at that matters, it's what you see.)Henry David Thoreau
Những căng thẳng luôn có trong cuộc sống, nhưng chính bạn là người quyết định có để những điều ấy ảnh hưởng đến bạn hay không. (There's going to be stress in life, but it's your choice whether you let it affect you or not.)Valerie Bertinelli
Vui thay, chúng ta sống, Không hận, giữa hận thù! Giữa những người thù hận, Ta sống, không hận thù!Kinh Pháp Cú (Kệ số 197)
Như bông hoa tươi đẹp, có sắc nhưng không hương. Cũng vậy, lời khéo nói, không làm, không kết quả.Kinh Pháp cú (Kệ số 51)
Chúng ta sống bằng những gì kiếm được nhưng tạo ra cuộc đời bằng những gì cho đi. (We make a living by what we get, we make a life by what we give. )Winston Churchill
Kẻ bi quan than phiền về hướng gió, người lạc quan chờ đợi gió đổi chiều, còn người thực tế thì điều chỉnh cánh buồm. (The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.)William Arthur Ward
Niềm vui cao cả nhất là niềm vui của sự học hỏi. (The noblest pleasure is the joy of understanding.)Leonardo da Vinci

Trang chủ »» Danh mục »» TỦ SÁCH RỘNG MỞ TÂM HỒN »» none »» ANNUAL MEETING: Dhamma Thali, India January 1, 1993 OPENING ADDRESS »»

none
»» ANNUAL MEETING: Dhamma Thali, India January 1, 1993 OPENING ADDRESS

Donate

(Lượt xem: 7.161)
Xem trong Thư phòng    Xem định dạng khác    Xem Mục lục  Vietnamese || Đối chiếu song ngữ


       

Vì lợi ích của nhiều người - Cuộc họp hằng năm tại Dhamma Thali - Ấn Độ, 1993

Font chữ:


SÁCH AMAZON



Mua bản sách in

Dhamma: Light out of Darkness

My dear Vipassana meditators:

As every year, we have again assembled to review whatever we have done, to find whether there have been any defects, and to understand how to eradicate those defects. We review whatever has been attained, not to develop ego, but with a balanced understanding; and we see how this success can be increased. Last, we meet to make practical plans for the future. This meeting should not be like other ordinary social gatherings where people debate, pass resolutions, and forget all about it. No! The practical aspect of Dhamma is of utmost importance to us. That is why, before starting this annual meeting, most of you participated in a long course, and after the meeting many others of you will do so. This is a good sign. You are giving more importance to the practice, and discussions are based on this foundation. This healthy tradition should be maintained in the future; otherwise our service to suffering humanity will not be successful.

There is suffering, it cannot be denied. All around there is darkness and suffering. People are miserable, and they are groping about in the darkness, not knowing how to come out of misery. Throughout the world in the name of different religions there are conflicts, struggles and wars. Unfortunately this country, which takes pride in being the land of origin of the pure Dhamma, is also suffering from such conflicts. When the darkness is very deep, it invites light. The way to come out of misery arises from the deepest misery.

It is good that the light has come and that the way is becoming clearer. In the last years a beginning has been made. People have started examining the technique and have found that it gives results. Intelligent, wise people—intellectuals from different communities, sects, countries and traditions—have come to the Ganges of Vipassana, taken a dip and found that it is truly refreshing and fruitful.

Every step on the path has to be examined at the intellectual level: Is it rational, pragmatic and reasonable? And then at the actual level of practice: Is it fruitful, is it giving benefit here and now? The path leads you to the goal where you become totally liberated, an arahant. That is good, but what result does it give now? It is a long path to reach the final goal of becoming an arahant; is one coming out of misery now? Everyone who walks on the path finds it is fruitful. Of course the fruits differ from person to person according to one’s own past accumulations and according to how one works now, but the path is fruitful.

Vipassana cannot be spread by discussions, nor merely by writing articles, giving lectures or trying to prove at the intellectual level that ours is the best. No, it won’t help. It is only by the actual results. There is suffering all around, let people know that there is a way out. And you can do that only by your own way of life. If people find that there is a change for the better in you, that you have attained something which you were missing, they will be attracted. This is how Dhamma will spread.

Just as every town must have schools, colleges, hospitals and gymnasiums, similarly Vipassana will become a necessity throughout the world. There must be some place where mental training is given to control and purify the mind, and there should be no fear that attending these courses will convert people to a particular religion or sect. It would be a great danger to the spread of Dhamma if Vipassana courses converted people to a particular organized religion. It would no longer be Vipassana. Going to a school, hospital or gymnasium one is not converted from one religion to another, and so it is going to a Vipassana course. Vipassana is free from sectarianism. That must become clearer in the minds of those who want to teach it, and clear in the minds of those who want to practise it. If this is missing, then everything will be missing.

The purity of the path is to keep it universal. It has been universal and it should remain universal in the future. It is helpful to one and all. Anyone and everyone who practises is bound to benefit. This is a very important message that should reach the world. And it is possible to spread this message when you yourself show that you have not been converted from one religion to another, but the impurities that you had in the mind are being eradicated by this technique and you have started coming out of your misery. This will be the best example of the value of Dhamma.

Another important thing that we have started doing is making the theoretical aspect of Dhamma more widely available. Because the practice was lost in many countries, the meaning of some of the Buddha’s words was not clear and the interpretations were wrong. It is important for a meditator to understand the theoretical aspect of Dhamma in order to see whether what we are practising is correct.

The theoretical aspect of Dhamma will support the practice of Dhamma. But understand that this should not become our main aim. Out of overenthusiasm if we start giving too much importance to the theoretical aspect of Dhamma, and forget the practical part, we will miss everything. This practical aspect of Dhamma is of utmost importance. Keeping this in mind, we have to research the theoretical aspect of Dhamma.

May all of you become flag-bearers of Dhamma, torch-bearers of Dhamma. Take the message of Dhamma throughout the world to help people to come out of their misery.

Generate nothing but compassion, love and goodwill to help more and more people to come out of their misery. We have nothing to do with these organized religions. We have nothing to do with this sectarianism. The suffering, the malady, is universal, and here is a remedy which is also universal. See that it remains universal, and helps people to come out of their misery.

May more and more people come in contact with Dhamma. May more and more people start coming out of their misery. May more and more people start experiencing real peace, real harmony.

Bhavatu sabba maṅgalaṃ

    « Xem chương trước «      « Sách này có 40 chương »       » Xem chương tiếp theo »
» Tải file Word về máy » - In chương sách này

_______________

TỪ ĐIỂN HỮU ÍCH CHO NGƯỜI HỌC TIẾNG ANH

DO NXB LIÊN PHẬT HỘI PHÁT HÀNH




BẢN BÌA CỨNG (HARDCOVER)
1200 trang - 54.99 USD



BẢN BÌA THƯỜNG (PAPERBACK)
1200 trang - 45.99 USD



BẢN BÌA CỨNG (HARDCOVER)
728 trang - 29.99 USD



BẢN BÌA THƯỜNG (PAPERBACK)
728 trang - 22.99 USD

Mua sách qua Amazon sẽ được gửi đến tận nhà - trên toàn nước Mỹ, Canada, Âu châu và Úc châu.

XEM TRANG GIỚI THIỆU.



Donate


Quý vị đang truy cập từ IP 18.227.114.85 và chưa ghi danh hoặc đăng nhập trên máy tính này. Nếu là thành viên, quý vị chỉ cần đăng nhập một lần duy nhất trên thiết bị truy cập, bằng email và mật khẩu đã chọn.
Chúng tôi khuyến khích việc ghi danh thành viên ,để thuận tiện trong việc chia sẻ thông tin, chia sẻ kinh nghiệm sống giữa các thành viên, đồng thời quý vị cũng sẽ nhận được sự hỗ trợ kỹ thuật từ Ban Quản Trị trong quá trình sử dụng website này.
Việc ghi danh là hoàn toàn miễn phí và tự nguyện.

Ghi danh hoặc đăng nhập

Thành viên đang online:
Rộng Mở Tâm Hồn Viên Hiếu Thành Rộng Mở Tâm Hồn Huệ Lộc 1959 Rộng Mở Tâm Hồn Bữu Phước Rộng Mở Tâm Hồn Chúc Huy Rộng Mở Tâm Hồn Minh Pháp Tự Rộng Mở Tâm Hồn minh hung thich Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Âm Phúc Thành Rộng Mở Tâm Hồn Phan Huy Triều Rộng Mở Tâm Hồn Phạm Thiên Rộng Mở Tâm Hồn Trương Quang Quý Rộng Mở Tâm Hồn Johny Rộng Mở Tâm Hồn Dinhvinh1964 Rộng Mở Tâm Hồn Pascal Bui Rộng Mở Tâm Hồn Vạn Phúc Rộng Mở Tâm Hồn Giác Quý Rộng Mở Tâm Hồn Trần Thị Huyền Rộng Mở Tâm Hồn Chanhniem Forever Rộng Mở Tâm Hồn NGUYỄN TRỌNG TÀI Rộng Mở Tâm Hồn KỲ Rộng Mở Tâm Hồn Dương Ngọc Cường Rộng Mở Tâm Hồn Mr. Device Rộng Mở Tâm Hồn Tri Huynh Rộng Mở Tâm Hồn Thích Nguyên Mạnh Rộng Mở Tâm Hồn Thích Quảng Ba Rộng Mở Tâm Hồn T TH Rộng Mở Tâm Hồn Tam Thien Tam Rộng Mở Tâm Hồn Nguyễn Sĩ Long Rộng Mở Tâm Hồn caokiem Rộng Mở Tâm Hồn hoangquycong Rộng Mở Tâm Hồn Lãn Tử Rộng Mở Tâm Hồn Ton That Nguyen Rộng Mở Tâm Hồn ngtieudao Rộng Mở Tâm Hồn Lê Quốc Việt Rộng Mở Tâm Hồn Du Miên Rộng Mở Tâm Hồn Quang-Tu Vu Rộng Mở Tâm Hồn phamthanh210 Rộng Mở Tâm Hồn An Khang 63 Rộng Mở Tâm Hồn zeus7777 Rộng Mở Tâm Hồn Trương Ngọc Trân Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Tiến ... ...

Việt Nam (29 lượt xem) - ... ...