Như đá tảng kiên cố, không gió nào lay động, cũng vậy, giữa khen chê, người trí không dao động.Kinh Pháp cú (Kệ số 81)
Ai sống một trăm năm, lười nhác không tinh tấn, tốt hơn sống một ngày, tinh tấn tận sức mình.Kinh Pháp cú (Kệ số 112)
Của cải và sắc dục đến mà người chẳng chịu buông bỏ, cũng tỷ như lưỡi dao có dính chút mật, chẳng đủ thành bữa ăn ngon, trẻ con liếm vào phải chịu cái họa đứt lưỡi.Kinh Bốn mươi hai chương
Với kẻ kiên trì thì không có gì là khó, như dòng nước chảy mãi cũng làm mòn tảng đá.Kinh Lời dạy cuối cùng
Ví như người mù sờ voi, tuy họ mô tả đúng thật như chỗ sờ biết, nhưng ta thật không thể nhờ đó mà biết rõ hình thể con voi.Kinh Đại Bát Niết-bàn
Lửa nào bằng lửa tham! Chấp nào bằng sân hận! Lưới nào bằng lưới si! Sông nào bằng sông ái!Kinh Pháp cú (Kệ số 251)
Ai sống quán bất tịnh, khéo hộ trì các căn, ăn uống có tiết độ, có lòng tin, tinh cần, ma không uy hiếp được, như núi đá, trước gió.Kinh Pháp Cú (Kệ số 8)
Ý dẫn đầu các pháp, ý làm chủ, ý tạo; nếu với ý ô nhiễm, nói lên hay hành động, khổ não bước theo sau, như xe, chân vật kéo.Kinh Pháp Cú (Kệ số 1)
Không trên trời, giữa biển, không lánh vào động núi, không chỗ nào trên đời, trốn được quả ác nghiệp.Kinh Pháp cú (Kệ số 127)
Giữ tâm thanh tịnh, ý chí vững bền thì có thể hiểu thấu lẽ đạo, như lau chùi tấm gương sạch hết dơ bẩn, tự nhiên được sáng trong.Kinh Bốn mươi hai chương

Trang chủ »» Kinh Nam truyền »» English Sutra Collection »» Punna Sutta (To Punna) »»

English Sutra Collection »» Punna Sutta (To Punna)


Mục lục Kinh điển Nam truyền   English Sutra Collection

Translated by: Thanissaro Bhikkhu

Font chữ:

Đại Tạng Kinh Việt NamThen Ven. Punna went to the Blessed One and on arrival, having bowed down to the Blessed One, sat to one side. As he was sitting there he said to the Blessed One, "It would be good if the Blessed One would teach me the Dhamma in brief so that, having heard the Dhamma from the Blessed One, I might dwell alone in seclusion: heedful, ardent, and resolute."
"There are, Punna, forms cognizable via the eye -- agreeable, pleasing, charming, endearing, fostering desire, enticing. If a monk relishes them, welcomes them, and remains fastened to them, then in him -- relishing them, welcoming them, and remaining fastened to them -- there arises delight. From the origination of delight, I tell you, comes the origination of suffering and stress.
"There are sounds cognizable via the ear... aromas cognizable by the nose... flavors cognizable via the tongue... tactile sensations cognizable via the body...
"There are ideas cognizable via the intellect -- agreeable, pleasing, charming, endearing, fostering desire, enticing. If a monk relishes them, welcomes them, and remains fastened to them, then in him -- relishing them, welcoming them, and remaining fastened to them -- there arises delight. From the origination of delight, I tell you, comes the origination of suffering and stress.
"There are forms cognizable via the eye -- agreeable, pleasing, charming, endearing, fostering desire, enticing. If a monk does not relish them, welcome them, or remain fastened to them, then in him -- not relishing them, not welcoming them, not remaining fastened to them -- there arises no delight. From the cessation of delight, I tell you, comes the cessation of suffering and stress.
"There are sounds cognizable via the ear... aromas cognizable by the nose... flavors cognizable via the tongue... tactile sensations cognizable via the body...
"There are ideas cognizable via the intellect -- agreeable, pleasing, charming, endearing, fostering desire, enticing. If a monk does not relish them, welcome them, or remain fastened to them, then in him -- not relishing them, not welcoming them, not remaining fastened to them -- there arises no delight. From the cessation of delight, I tell you, comes the cessation of suffering and stress. {By this means, Punna, you are not far from this doctrine and discipline."
When this was said, a certain monk said to the Blessed One, "Here is where I am ill at ease, lord, for I don't discern, as they actually are present, the origination, the passing away, the allure, the drawback, and the escape from the six spheres of contact."
"Then what do you think, monk. Do you regard that 'the eye is not mine. It is not my self. It is not what I am'?"
"Yes, lord."
"Very good, monk. When it is well seen by you with right discernment that 'the eye is not mine. It is not my self. It is not what I am,' then the first sphere of contact will be abandoned by you, for the sake of no further becoming in the future.
"Do you regard that 'the ear is not mine... The nose is not mine... The tongue is not mine... The body is not mine...
"Do you regard that 'the intellect is not mine. It is not my self. It is not what I am'?"
"Yes, lord."
"Very good, monk. When it is well seen by you with right discernment that 'the intellect is not mine. It is not my self. It is not what I am,' then the sixth sphere of contact will be abandoned by you, for the sake of no further becoming in the future.}
"Well then, Punna. Now that I have instructed you with a brief instruction, in which country are you going to live?"
"Lord, there is a country called Sunaparanta. I am going to live there."
"Punna, the Sunaparanta people are fierce. They are rough. If they insult and ridicule you, what will you think?"
"If they insult and ridicule me, I will think, 'These Sunaparanta people are civilized, very civilized, in that they don't hit me with their hands.' That is what I will think, O Blessed One. That is what I will think, O One Well-gone."
"But if they hit you with their hands, what will you think?"
"...I will think, 'These Sunaparanta people are civilized, very civilized, in that they don't hit me with a clod.'..."
"But if they hit you with a clod...?"
"...I will think, 'These Sunaparanta people are civilized, very civilized, in that they don't hit me with a stick.'..."
"But if they hit you with a stick...?"
"...I will think, 'These Sunaparanta people are civilized, very civilized, in that they don't hit me with a knife.'..."
"But if they hit you with a knife...?"
"...I will think, 'These Sunaparanta people are civilized, very civilized, in that they don't take my life with a sharp knife.'..."
"But if they take your life with a sharp knife...?"
"If they take my life with a sharp knife, I will think, 'there are disciples of the Blessed One who -- horrified, humiliated, and disgusted by the body and by life -- have sought for an assassin, but here I have met my assassin without searching for him.' [1] That is what I will think, O Blessed One. That is what I will think, O One Well-gone."
"Good, Punna, very good. Possessing such calm and self-control you are fit to dwell among the Sunaparantans. Now it is time to do as you see fit."
Then Ven. Punna, delighting and rejoicing in the Blessed One's words, rising from his seat, bowed down to the Blessed One and left, keeping him on his right side. Setting his dwelling in order and taking his robe and bowl, he set out for the Sunaparanta country and, after wandering stage by stage he arrived there. There he lived. During that Rains retreat he established 500 male and 500 female lay followers in the practice, while he realized the three knowledge’s and then attained total (final) Unbinding.
Then a large number of monks went to the Blessed One and on arrival, having bowed down to him, sat to one side. As they were sitting there, they said to him, "Lord, the clansman named Punna, whom the Blessed One instructed with a brief instruction, has died. What is his destination? What is his future state?"
"Monks, the clansman Punna was wise. He practiced the Dhamma in accordance with the Dhamma and did not pester me with issues related to the Dhamma. The clansman Punna is totally unbound."
Note
1. In the origin story to Parajika 3, a group of monks search for an assassin after becoming disgusted with their bodies when taking the unattractiveness of the body as their meditation theme. The Buddha, on learning of this, convenes the remaining monks and recommends that if they find such unskillful, aversive attitudes arising in their meditation, they should switch to the breath as their theme. Thus -- contrary to some interpretations of this discourse -- it seems unlikely that Punna is here extolling the act of searching for an assassin as a skillful approach toward death. Instead, the gist of his statement is that if he died under the circumstances described here, death would have found him without his having sought for it through aversion. This would parallel the attitude toward death that the Theragatha frequently attributes to arahants:
I don't delight in death,
don't delight in living.
I await my time
like a worker his wage.
I don't delight in death,
don't delight in living.
I await my time
mindful, alert.
[Thag. XIV.1]
This may not be life affirming in the American sense of the word, but it does affirm that the arahants have awakened to a release that transcends life and death. And that is the whole point of Dhamma practice. If there were nothing more important than life, than life itself would be pointless.

_______________

TỪ ĐIỂN HỮU ÍCH CHO NGƯỜI HỌC TIẾNG ANH

DO NXB LIÊN PHẬT HỘI PHÁT HÀNH




BẢN BÌA CỨNG (HARDCOVER)
1200 trang - 54.99 USD



BẢN BÌA THƯỜNG (PAPERBACK)
1200 trang - 45.99 USD



BẢN BÌA CỨNG (HARDCOVER)
728 trang - 29.99 USD



BẢN BÌA THƯỜNG (PAPERBACK)
728 trang - 22.99 USD

Mua sách qua Amazon sẽ được gửi đến tận nhà - trên toàn nước Mỹ, Canada, Âu châu và Úc châu.

XEM TRANG GIỚI THIỆU.





Quý vị đang truy cập từ IP 3.129.45.92 và chưa ghi danh hoặc đăng nhập trên máy tính này. Nếu là thành viên, quý vị chỉ cần đăng nhập một lần duy nhất trên thiết bị truy cập, bằng email và mật khẩu đã chọn.
Chúng tôi khuyến khích việc ghi danh thành viên ,để thuận tiện trong việc chia sẻ thông tin, chia sẻ kinh nghiệm sống giữa các thành viên, đồng thời quý vị cũng sẽ nhận được sự hỗ trợ kỹ thuật từ Ban Quản Trị trong quá trình sử dụng website này.
Việc ghi danh là hoàn toàn miễn phí và tự nguyện.

Ghi danh hoặc đăng nhập

Thành viên đang online:
Rộng Mở Tâm Hồn Phạm Thiên Rộng Mở Tâm Hồn Tam Thien Tam Rộng Mở Tâm Hồn Pascal Bui Rộng Mở Tâm Hồn Nguyễn Sĩ Long Rộng Mở Tâm Hồn Phan Huy Triều Rộng Mở Tâm Hồn Tri Huynh Rộng Mở Tâm Hồn caokiem Rộng Mở Tâm Hồn hoangquycong Rộng Mở Tâm Hồn Lãn Tử Rộng Mở Tâm Hồn Ton That Nguyen Rộng Mở Tâm Hồn ngtieudao Rộng Mở Tâm Hồn Viên Hiếu Thành Rộng Mở Tâm Hồn Chúc Huy Rộng Mở Tâm Hồn Trương Quang Quý Rộng Mở Tâm Hồn Lê Quốc Việt Rộng Mở Tâm Hồn Du Miên Rộng Mở Tâm Hồn Quang-Tu Vu Rộng Mở Tâm Hồn phamthanh210 Rộng Mở Tâm Hồn An Khang 63 Rộng Mở Tâm Hồn Vạn Phúc Rộng Mở Tâm Hồn zeus7777 Rộng Mở Tâm Hồn Trương Ngọc Trân Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Tiến Rộng Mở Tâm Hồn Nguyên Ngọc Rộng Mở Tâm Hồn Trần Thị Huyền Rộng Mở Tâm Hồn Thiện Diệu Rộng Mở Tâm Hồn Nguyễn Văn Minh Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Âm Phúc Thành Rộng Mở Tâm Hồn Thiền Khách Rộng Mở Tâm Hồn nước Rộng Mở Tâm Hồn Bui Tuyet Lan Rộng Mở Tâm Hồn Xuân Thôn Rộng Mở Tâm Hồn Nguyên Độ Rộng Mở Tâm Hồn Thích Quảng Ba Rộng Mở Tâm Hồn Pháp Tâm Rộng Mở Tâm Hồn Dinhvinh1964 Rộng Mở Tâm Hồn Yduongvan Rộng Mở Tâm Hồn Trí Tuệ Từ Bi Rộng Mở Tâm Hồn Tiến Mạnh Rộng Mở Tâm Hồn Hoat Khong ... ...

Hoa Kỳ (138 lượt xem) - Việt Nam (80 lượt xem) - French Southern Territories (14 lượt xem) - Nga (2 lượt xem) - Saudi Arabia (2 lượt xem) - ... ...