Chúng ta trở nên thông thái không phải vì nhớ lại quá khứ, mà vì có trách nhiệm đối với tương lai. (We are made wise not by the recollection of our past, but by the responsibility for our future.)George Bernard Shaw
Người hiền lìa bỏ không bàn đến những điều tham dục.Kẻ trí không còn niệm mừng lo, nên chẳng bị lay động vì sự khổ hay vui.Kinh Pháp cú (Kệ số 83)
Nếu bạn muốn những gì tốt đẹp nhất từ cuộc đời, hãy cống hiến cho đời những gì tốt đẹp nhất. (If you want the best the world has to offer, offer the world your best.)Neale Donald Walsch
Mục đích của cuộc sống là sống có mục đích.Sưu tầm
Ý dẫn đầu các pháp, ý làm chủ, ý tạo; nếu với ý ô nhiễm, nói lên hay hành động, khổ não bước theo sau, như xe, chân vật kéo.Kinh Pháp Cú (Kệ số 1)
Sự vắng mặt của yêu thương chính là điều kiện cần thiết cho sự hình thành của những tính xấu như giận hờn, ganh tỵ, tham lam, ích kỷ...Tủ sách Rộng Mở Tâm Hồn
Ai sống quán bất tịnh, khéo hộ trì các căn, ăn uống có tiết độ, có lòng tin, tinh cần, ma không uy hiếp được, như núi đá, trước gió.Kinh Pháp Cú (Kệ số 8)
Của cải và sắc dục đến mà người chẳng chịu buông bỏ, cũng tỷ như lưỡi dao có dính chút mật, chẳng đủ thành bữa ăn ngon, trẻ con liếm vào phải chịu cái họa đứt lưỡi.Kinh Bốn mươi hai chương
Thương yêu là phương thuốc diệu kỳ có thể giúp mỗi người chúng ta xoa dịu những nỗi đau của chính mình và mọi người quanh ta.Tủ sách Rộng Mở Tâm Hồn
Kinh nghiệm quá khứ và hy vọng tương lai là những phương tiện giúp ta sống tốt hơn, nhưng bản thân cuộc sống lại chính là hiện tại.Tủ sách Rộng Mở Tâm Hồn

Trang chủ »» Danh mục »» Trang luyện nghe tiếng Anh trực tuyến »» Đang nghe bài: Abraham Lincoln: 'Second Inaugural Address' »»

««
»» Đang nghe bài: Abraham Lincoln: 'Second Inaugural Address'



You are listening to the article: Abraham Lincoln: 'Second Inaugural Address'
Listen and check your understanding by viewing the text.

» VIEW TEXT / HIDE TEXT « 


Fellow Countrymen:
At this second appearing to take the oath of the presidential office there is less occasion
for an extended address than there was at the first.
Then a statement, somewhat in detail, of a course to be pursued seemed fitting and
proper. Now, at the expiration of four years, during which public declarations have been
constantly called forth on every point and phase of the great contest which still absorbs
the attention and engrosses the energies of the nation, little that is new could be
presented. The progress of our arms, upon which all else chiefly depends, is as well
known to the public as to myself, and it is, I trust, reasonably satisfactory and
encouraging to all. With high hope for the future, no prediction in regard to it is ventured.
On the occasion corresponding to this four years ago all thoughts were anxiously
directed to an impending civil war. All dreaded it; all sought to avert it. While the
inaugural address was being delivered from this place, devoted altogether to saving the
Union without war, insurgent agents were in the city seeking to destroy it without war
seeking to dissolve the Union and divide effects by negotiation. Both parties deprecated
war, but one of them would make war rather than let the nation survive, and the other
would accept war rather than let it perish, and the war came.
Oneeighth of the whole population were colored slaves, not distributed generally over
the Union, but localized in the southern part of it. These slaves constituted a peculiar and
powerful interest. All knew that this interest was somehow the cause of the war. To
strengthen, perpetuate, and extend this interest was the object for which the insurgents
would rend the Union even by war, while the government claimed no right to do more
than to restrict the territorial enlargement of it. Neither party expected for the war the
magnitude or the duration which it has already attained. Neither anticipated that the
cause of the conflict might cease with or even before the conflict itself should cease.
Each looked for an easier triumph, and a result less fundamental and astounding. Both
read the same Bible and pray to the same God, and each invokes his aid against the
other.
It may seem strange that any men would dare to ask a just God's assistance in wringing
their bread from the sweat of other men's faces, but let us judge not, that we be not
judged. The prayers of both could not be answered. That of neither has been answered
fully. The Almighty has his own purposes. Woe unto the world because of offenses; for
it must needs be that offenses come, but woe to that man by whom the offense cometh.
If we shall suppose that American slavery is one of those offenses which, in the
providence of God, must needs come, but which, having continued through his
appointed time, he now wills to remove, and that he gives to both North and South this
terrible war as the woe due to those by whom the offense came, shall we discern therein
any departure from those divine attributes which the believers in a living God always
ascribe to him? Fondly do we hope, fervently do we pray, that this mighty scourge of war
may speedily pass away. Yet, if God wills that it continue until all the wealth piled by the
bondsman's two hundred and fifty years of unrequited toil shall be sunk, and until every
drop of blood drawn with the lash shall be paid by another drawn with the sword, as was
said three thousand years ago, so still it must be said the judgments of the Lord are true
and righteous altogether.
With malice toward none, with charity for all, with firmness in the right as God gives us to
see the right, let us strive on to finish the work we are in, to bind up the nation's wounds,
to care for him who shall have borne the battle and for his widow and his orphan, to do
all which may achieve and cherish a just and lasting peace among ourselves and with all
nations.


» CHOOSE LEVEL «








Quý vị đang truy cập từ IP 3.144.230.82 và chưa ghi danh hoặc đăng nhập trên máy tính này. Nếu là thành viên, quý vị chỉ cần đăng nhập một lần duy nhất trên thiết bị truy cập, bằng email và mật khẩu đã chọn.
Chúng tôi khuyến khích việc ghi danh thành viên ,để thuận tiện trong việc chia sẻ thông tin, chia sẻ kinh nghiệm sống giữa các thành viên, đồng thời quý vị cũng sẽ nhận được sự hỗ trợ kỹ thuật từ Ban Quản Trị trong quá trình sử dụng website này.
Việc ghi danh là hoàn toàn miễn phí và tự nguyện.

Ghi danh hoặc đăng nhập

Thành viên đang online:
Rộng Mở Tâm Hồn Nguyễn Sĩ Long Rộng Mở Tâm Hồn Phạm Thiên Rộng Mở Tâm Hồn Phan Huy Triều Rộng Mở Tâm Hồn Tam Thien Tam Rộng Mở Tâm Hồn Pascal Bui Rộng Mở Tâm Hồn Tri Huynh Rộng Mở Tâm Hồn caokiem Rộng Mở Tâm Hồn hoangquycong Rộng Mở Tâm Hồn Lãn Tử Rộng Mở Tâm Hồn Ton That Nguyen Rộng Mở Tâm Hồn ngtieudao Rộng Mở Tâm Hồn Viên Hiếu Thành Rộng Mở Tâm Hồn Chúc Huy Rộng Mở Tâm Hồn Trương Quang Quý Rộng Mở Tâm Hồn Lê Quốc Việt Rộng Mở Tâm Hồn Du Miên Rộng Mở Tâm Hồn Quang-Tu Vu Rộng Mở Tâm Hồn phamthanh210 Rộng Mở Tâm Hồn An Khang 63 Rộng Mở Tâm Hồn Vạn Phúc Rộng Mở Tâm Hồn zeus7777 Rộng Mở Tâm Hồn Trương Ngọc Trân Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Tiến Rộng Mở Tâm Hồn Nguyên Ngọc Rộng Mở Tâm Hồn Trần Thị Huyền Rộng Mở Tâm Hồn Thiện Diệu Rộng Mở Tâm Hồn Nguyễn Văn Minh Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Âm Phúc Thành Rộng Mở Tâm Hồn Thiền Khách Rộng Mở Tâm Hồn nước Rộng Mở Tâm Hồn Bui Tuyet Lan Rộng Mở Tâm Hồn Xuân Thôn Rộng Mở Tâm Hồn Nguyên Độ Rộng Mở Tâm Hồn Thích Quảng Ba Rộng Mở Tâm Hồn Pháp Tâm Rộng Mở Tâm Hồn Dinhvinh1964 Rộng Mở Tâm Hồn Yduongvan Rộng Mở Tâm Hồn Trí Tuệ Từ Bi Rộng Mở Tâm Hồn Tiến Mạnh Rộng Mở Tâm Hồn Hoat Khong ... ...

Hoa Kỳ (73 lượt xem) - Việt Nam (71 lượt xem) - French Southern Territories (14 lượt xem) - Saudi Arabia (2 lượt xem) - Kenya (1 lượt xem) - Nga (1 lượt xem) - Algeria (1 lượt xem) - ... ...