Cái hại của sự nóng giận là phá hoại các pháp lành, làm mất danh tiếng tốt, khiến cho đời này và đời sau chẳng ai muốn gặp gỡ mình.Kinh Lời dạy cuối cùng
Kẻ hung dữ hại người cũng như ngửa mặt lên trời mà phun nước bọt. Nước bọt ấy chẳng lên đến trời, lại rơi xuống chính mình.Kinh Bốn mươi hai chương
Con tôi, tài sản tôi; người ngu sinh ưu não. Tự ta ta không có, con đâu tài sản đâu?Kinh Pháp Cú (Kệ số 62)
Giữ tâm thanh tịnh, ý chí vững bền thì có thể hiểu thấu lẽ đạo, như lau chùi tấm gương sạch hết dơ bẩn, tự nhiên được sáng trong.Kinh Bốn mươi hai chương
Người ta thuận theo sự mong ước tầm thường, cầu lấy danh tiếng. Khi được danh tiếng thì thân không còn nữa.Kinh Bốn mươi hai chương
Người ngu nghĩ mình ngu, nhờ vậy thành có trí. Người ngu tưởng có trí, thật xứng gọi chí ngu.Kinh Pháp cú (Kệ số 63)
Rời bỏ uế trược, khéo nghiêm trì giới luật, sống khắc kỷ và chân thật, người như thế mới xứng đáng mặc áo cà-sa.Kinh Pháp cú (Kệ số 10)
Với kẻ kiên trì thì không có gì là khó, như dòng nước chảy mãi cũng làm mòn tảng đá.Kinh Lời dạy cuối cùng
Dầu nói ra ngàn câu nhưng không lợi ích gì, tốt hơn nói một câu có nghĩa, nghe xong tâm ý được an tịnh vui thích.Kinh Pháp cú (Kệ số 101)
Lời nói được thận trọng, tâm tư khéo hộ phòng, thân chớ làm điều ác, hãy giữ ba nghiệp tịnh, chứng đạo thánh nhân dạyKinh Pháp Cú (Kệ số 281)

Trang chủ »» Kinh Nam truyền »» English Sutra Collection »» Muni Sutta (The Sage) »»

English Sutra Collection »» Muni Sutta (The Sage)


Mục lục Kinh điển Nam truyền   English Sutra Collection

Translated by: Unknown

Font chữ:

Đại Tạng Kinh Việt NamDanger is born from intimacy,[1]
society gives birth to dust. [2]
Free from intimacy,
free from society:
such is the vision of the sage.
Who, destroying what's born, would not plant again
or nourish what will arise:
They call him the wandering, singular sage.
He has seen the state of peace.
Considering the ground,
crushing the seed,
he wouldn't nourish the sap [3]
-- truly a sage --
seer of the ending of birth,
abandoning conjecture, he cannot be classified.
Knowing all dwellings,[4]
not longing for any one anywhere
-- truly a sage --
with no coveting, no greed,
he does not build,[5] for he has gone beyond.
Overcoming all
knowing all,
wise.
With regard to all things: un-smeared.
Abandoning all,
in the ending of craving,
released:
The wise call him a sage.
Strong in discernment,
virtuous in his practices,
composed,
delighting in meditation,
mindful,
freed from attachments,
no constraints: no effluents:[6]
The wise call him a sage.
The wandering solitary sage,
un-complacent, unshaken by praise or blame.
Un-startled, like a lion at sounds.
Un-snared, like the wind in a net.
Un-smeared, like a lotus in water.
Leader of others, by others un-led:
The wise call him a sage.
Like the pillar at a bathing ford,[7]
when others speak in extremes.
He, without passion, his senses well-composed:
The wise call him a sage.
Truly poised, straight as a shuttle, [8]
he loathes evil actions.
Pondering what is on-pitch and off: [9]
The wise call him a sage.
Self-restrained, he does no evil.
Young and middle-aged, the sage self-controlled,
never angered, he angers none:
The wise call him a sage.
From the best
the middling
the leftovers
he receives alms.
Sustaining himself on what others give,
neither flattering
nor speaking disparagement:
The wise call him a sage.
The wandering sage
not delighting in sex,
in youth bound by no one,
not delighting in heedlessness
intoxication [10]
totally freed:
The wise
call him a sage.
Knowing the world,
seeing the highest goal,
crossing the ocean, [11] the flood [12]
-- Such -- [13]
his chains broken,
unbound
without fermentation:
The wise call him a sage.
These two are different,
they dwell far apart:
the householder supporting a wife
and the unselfish one, of good practices.
Slaying other beings, the householder
is unrestrained.
Constantly the sage protects other beings, is controlled.
As the crested, blue-necked peacock, when flying, never matches the wild goose in speed:
Even so the householder never keeps up with the monk,
the sage secluded,
doing jhana
in the forest.
Footnotes:
1. Dangers in intimacy: Craving and views.
2. Dust: Passion, aversion, and delusion.
3. Ground, seed, and sap: The khandhas (body, feelings, perceptions, thought formations, and consciousness), sense spheres, and elements form the ground in which grows the seed of constructive consciousness -- the consciousness that develops into states of being and birth. The sap of this seed is craving and views.
4. Dwellings: States of becoming and birth.
5. He does not build: He performs none of the good or bad deeds that give rise to further states of becoming and birth.
6. No effluents (asava): He has none of the forms of defilement -- sensual desire, views, states of becoming, or ignorance -- that "flow out" of the mind and give rise to the flood of the cycle of death and rebirth.
7. The pillar at a bathing ford: The Cullavagga (V.l) describes this as an immovable pillar, standing quite tall and buried deep in the ground near a bathing place, against which young villagers and boxers would rub their bodies while bathing so as to toughen them. The "extremes" in which others speak, according to the Commentary, are extremes of praise and criticism: These leave the sage, like the pillar, unmoved.
8. Straight as a shuttle: Having a mind unprejudiced by favoritism, dislike, delusion, or fear.
9. On-pitch and off (sama and visama): Throughout ancient cultures, the terminology of music was used to describe the moral quality of people and acts. Discordant intervals or poorly-tuned musical instruments were metaphors for evil; harmonious intervals and well-tuned instruments were metaphors for good. In Pali, the term sama -- "even" -- described an instrument tuned on-pitch: There is a famous passage where the Buddha reminds Sona Kolivisa -- who had been over-exerting himself in the practice -- that a lute sounds appealing only if the strings are neither too taut or too lax, but "evenly" tuned. This image would have special resonance’s with the Buddha's teaching on the middle way. It also adds meaning to the term samana -- monk or contemplative -- which the texts frequently mention as being derived from sama. The word samañña -- "evenness," the quality of being in tune -- also means the quality of being a contemplative. The true contemplative is always in tune with what is proper and good.
10. Intoxication: The three intoxications are intoxication with youth, with good health, and with life.
11. Ocean: The way defilement splashes into undesirable destinations (so says the Commentary).
12. Flood: The flow of defilement: sensual desires, views, states of becoming, and ignorance.
13. Such: Unchanging; unaffected by anything.

_______________

MUA THỈNH KINH SÁCH PHẬT HỌC

DO NXB LIÊN PHẬT HỘI PHÁT HÀNH




Một trăm truyện tích nhân duyên (Trăm bài kinh Phật)


Tích Lan - Đạo Tình Muôn Thuở


Học Phật Đúng Pháp


Tổng quan về Nghiệp

Mua sách qua Amazon sẽ được gửi đến tận nhà - trên toàn nước Mỹ, Canada, Âu châu và Úc châu.

XEM TRANG GIỚI THIỆU.





Quý vị đang truy cập từ IP 3.15.153.69 và chưa ghi danh hoặc đăng nhập trên máy tính này. Nếu là thành viên, quý vị chỉ cần đăng nhập một lần duy nhất trên thiết bị truy cập, bằng email và mật khẩu đã chọn.
Chúng tôi khuyến khích việc ghi danh thành viên ,để thuận tiện trong việc chia sẻ thông tin, chia sẻ kinh nghiệm sống giữa các thành viên, đồng thời quý vị cũng sẽ nhận được sự hỗ trợ kỹ thuật từ Ban Quản Trị trong quá trình sử dụng website này.
Việc ghi danh là hoàn toàn miễn phí và tự nguyện.

Ghi danh hoặc đăng nhập

Thành viên đang online:
Rộng Mở Tâm Hồn Phạm Thiên Rộng Mở Tâm Hồn Tam Thien Tam Rộng Mở Tâm Hồn Pascal Bui Rộng Mở Tâm Hồn Nguyễn Sĩ Long Rộng Mở Tâm Hồn Phan Huy Triều Rộng Mở Tâm Hồn Tri Huynh Rộng Mở Tâm Hồn caokiem Rộng Mở Tâm Hồn hoangquycong Rộng Mở Tâm Hồn Lãn Tử Rộng Mở Tâm Hồn Ton That Nguyen Rộng Mở Tâm Hồn ngtieudao Rộng Mở Tâm Hồn Viên Hiếu Thành Rộng Mở Tâm Hồn Chúc Huy Rộng Mở Tâm Hồn Trương Quang Quý Rộng Mở Tâm Hồn Lê Quốc Việt Rộng Mở Tâm Hồn Du Miên Rộng Mở Tâm Hồn Quang-Tu Vu Rộng Mở Tâm Hồn phamthanh210 Rộng Mở Tâm Hồn An Khang 63 Rộng Mở Tâm Hồn Vạn Phúc Rộng Mở Tâm Hồn zeus7777 Rộng Mở Tâm Hồn Trương Ngọc Trân Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Tiến Rộng Mở Tâm Hồn Nguyên Ngọc Rộng Mở Tâm Hồn Trần Thị Huyền Rộng Mở Tâm Hồn Thiện Diệu Rộng Mở Tâm Hồn Nguyễn Văn Minh Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Âm Phúc Thành Rộng Mở Tâm Hồn Thiền Khách Rộng Mở Tâm Hồn nước Rộng Mở Tâm Hồn Bui Tuyet Lan Rộng Mở Tâm Hồn Xuân Thôn Rộng Mở Tâm Hồn Nguyên Độ Rộng Mở Tâm Hồn Thích Quảng Ba Rộng Mở Tâm Hồn Pháp Tâm Rộng Mở Tâm Hồn Dinhvinh1964 Rộng Mở Tâm Hồn Yduongvan Rộng Mở Tâm Hồn Trí Tuệ Từ Bi Rộng Mở Tâm Hồn Tiến Mạnh Rộng Mở Tâm Hồn Hoat Khong ... ...

Hoa Kỳ (133 lượt xem) - Việt Nam (80 lượt xem) - French Southern Territories (14 lượt xem) - Saudi Arabia (2 lượt xem) - Nga (1 lượt xem) - ... ...